Zelfgeschreven e-mails in AFAS

door

29 okt 2023

Er is altijd een AFAS-vraag geweest die ik uit alle macht probeerde te ontwijken:
‘Leuk dat je standaard mails kan versturen vanuit AFAS, maar wat als ik zélf mijn mail wil schrijven?’

Je kan velden persoonlijk maken, zoals de aanhef, maar het gaat toch om een standaardproces? Dan kan je toch dezelfde mails versturen? Dat was jaren lang mijn antwoord.

Maar eerlijk gezegd; ik geloofde er zelf niet in. Ik snapte de behoefte namelijk heel goed. Er zijn gewoon momenten wanneer je een persoonlijk bericht wil sturen, denk aan:

  • Sollicitanten binnen de krappe arbeidsmarkt.
  • (Potentiële) klanten
  • Een emotioneel proces met een medewerker

Daarom is het zelf typen van mails ook een van de meest populaire wensen bij AFAS.

Maar dit is nog een groot geheim binnen de meeste organisaties:

Deze wens kan je – sinds een jaar (Profit 21) – inrichten met een creatieve oplossing!

Je leest hier binnen 2 minuten hoe jij dit zelf kan inrichten.

1. Het veld “Laatste reactie” gebruiken voor je volledige mail

Sinds Profit 21 kan je het veld “Laatste reactie” gebruiken.
Dit veld was bedoeld om meer inzicht te geven in weergaves en mails.
Maar wat als wij dit veld gebruiken voor de héle mail?
Dan kunnen wij dit veld gebruiken als inhoud voor de mail.

Dat ziet er met de inrichting dan zo uit:

2. Noodzakelijke stappen om “laatste reactie” te gebruiken

Nu hebben we alleen nog enkele stappen nodig om dit alles te laten werken:

  • Koppel de mail aan de juiste workflowstap
  • Verplicht de reactie in de workflowactie (voorafgaand aan de mail)
  • Beschrijf in de toelichting wat de gebruiker moet doen.

Dit is wat de gebruiker dan ziet:

3. Waardevolle toevoeging: combinatie met sjablonen

Als je goed hebt opgelet in de afbeeldingen, zie je dat ik ook werk met sjablonen.

Binnen het berichtsjabloon voeg ik een standaard tekst onderin (in de footer) toe. Zo ziet de gebruiker vanuit waar de mail komt.

Daarbij heb ik reactiesjablonen toegevoegd in het type dossieritem. Zo kan de gebruiker alsnog een sjabloon kiezen als basis (en die naar wens aanpassen).

Het resultaat

Na slechts 5 minuten inrichten is dit het resultaat:

Zo voeg je dit toe voor jouw organisatie

Ben je zelf niet verantwoordelijk voor de inrichting van de workflows? Stuur deze mail dan door naar je collega!

Ben jij de persoon die dit inricht? Open de weergave van type dossieritems.

Stel jezelf bij elk type dossieritem de vraag: past hier een persoonlijke mail bij?

Ik geef je vast drie onderdelen waar zelfgescrheven mails in AFAS sowieso passen:

  1. Werving & Selectie
  2. Sales
  3. Gesprekkencyclus

Heel veel succes met het personaliseren van jullie processen!

PS!

Wil je als eerste meer van dit soort inzichten gratis ontvangen in je inbox? Meld je dan aan voor AFAS Geheimen.

Hulp nodig, ook na het lezen van het artikel?

AFAS Consultancy

Jos Loock

Aanjager

Krijg gratis toegang tot alle AFAS Geheimen!

Ontwikkel jezelf in slechts 3 minuten per week.

Je ontvangt nu succesvol de AFAS Geheimen!